Po 18 latach eksploatacji prom Wolin, wchodzący dotychczas w skład floty Polskiej Żeglugi Morskiej, zakończył służbę w barwach operatora promowego Unity Line. Powstałą lukę jeszcze w tym roku ma uzupełnić nowy zasilany skroplonym gazem ziemnym, który powstaje w Gdańskiej Stoczni “Remontowa” w ramach Programu Batory.
W roku 2007 Polska Żegluga Morska, największy polski armator, funkcjonujący wciąż w archaicznej formie prawnej przedsiębiorstwa państwowego, zakupił na rynku wtórnym wybudowany w 1986 roku prom pasażersko-samochodowy. Jednostka, która wcześniej pływała w barwach Kolei Szwedzkich i Scandlines jako Öresund, a następnie w barwach Sea Wind Line jako Sky Wind, weszła w skład floty Unity Line, operatora promowego wchodzącego w skład grupy kapitałowej PŻM (oprócz promów swojego właściciela spółka eksploatuje także jednostki należące do prywatnego polskiego armatora Euroafrica Linie Żeglugowe). Nowo pozyskanemu statkowi nadano nazwę Wolin.
Wolin, który pływał pod banderą Bahamów, powstał w norweskiej stoczni Moss Rosenberg. Jednostka mierzy blisko 189 metrów długości i ponad 23 metry szerokości, zaś długość jej linii ładunkowej wynosi 1720 metrów. Może zabrać na pokład 85-90 samochodów ciężarowych, 50 samochodów osobowych i 370 osób (w tym 240 pasażerów na łóżkach w 70 kabinach). Wolin obsługiwał relację Świnoujście – Trelleborg, przeznaczoną przede wszystkim do obsługi ruchu cargo. Ostatni rejs w barwach Unity Line odbył w dniu 31 stycznia. Powstałą lukę ma wypełnić jeszcze w tym roku
nowy prom Jantar, który powstaje w Gdańskiej Stoczni “Remontowa” w ramach Programu Batory.
Kolejna jednostka ma zostać oddana do użytku niespełna rok później. Obydwa bliźniacze promy będą mieć linię ładunkową o długości aż 4100 metrów.
Warto dodać, że Wolin był jednym z dwóch promów Unity Line (obok
pozyskanego w 2024 roku na rynku wtórnym Epsilona) kursujących na trasie Świnoujście – Trelleborg, który obsługiwał również ruch pasażerski. Rezerwacje pasażerskie były jednak możliwe tylko drogą telefoniczną z płatnością w terminalu promowym. Prom Wolin można było łatwo rozpoznać po charakterystycznej, smukłej sylwetce. Był najdłuższym promem pływającym w barwach Unity Line. Co ciekawe, jeden z pokładów był przystosowany do przewozu wagonów kolejowych, jednak nie był wykorzystywany w tym celu. W ubiegłym roku w kwietniu po raz pierwszy od wielu lat obsłużono transport kolejowy w terminalu promowym w Świnoujściu – wagony kolejowe ze Szwecji przypłynęły na promie Polonia.
Obecnie połączenia promowe do Szwecji realizowane są z trzech portów morskich w Polsce – w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu. Na rynku wciąż najmocniejsi są krajowi operatorzy – Unity Line oraz Polska Żegluga Bałtycka, realizująca przewozy pod marką Polferries. Coraz mocniejsza jest jednak pozycja zagranicznych graczy. Od lat w Polsce obecni są szwedzki Stena Line i niemiecki TT-Line. Od niedawna przewozy ze Świnoujścia do Malmö realizuje także fiński Finnlines, wchodzący w skład włoskiej Grupy Grimaldi. Wobec faktu, że polscy armatorzy eksploatują głównie starsze i relatywnie niewielkie promy, perspektywa wejścia kolejnych podmiotów na rynek promowy stanowi dla nich duże zagrożenie.